Kendskab til signalflag A hos bådførere og matroser.

Diskussion omkring sikkerhed og sikker dykning.

Indlægaf Eske-Lund » 14 jul 2010, 09:46

Kendskab til signalflag A hos bådførere
Sportsdykkeren nr. 3 2010 har en artikel om signalflag A med et godt billede af en kritisk situation(Plakat). Plakaten har et klart budskab og er lidt humoristisk, men jeg mener at der mangler lidt tekst. Nu skal man jo heller ikke gøre bådfolket dummer end de er, derfor ville det være godt at suppler med en spalte til venstre med to afsnit

1) God skik når du ser signalflag A -tekst.
2) Regler for signalflag A - tekst.

Nederst kunne det være en god ide at lave billedsituationer af forskellige fartøjer, som kan være impliceret i disse kritiske situationer f.eks. køl/sejlbåd, stor motorbåd, robåd, kajak. (der er jo et billede af en lille motorbåd på det store billede)

Nu ved jeg ikke hvordan man har tænkt sig at udbrede kendskabet ud over dykkerkredse, men jeg kunne forstille mig at klubberne fik tilsendt disse plakater og gav dem som en gave til motorbådsklub, sejlklub, roklub, kajakklub og havne i lokalområdet. Det ville være god stil at tilbyde en pæn billedramme til plakaten, hvis modtageren har behov for det. Samtidig kunne man lave en artikel til DSF´s søster organisationers medlemsblade og evt. bådmagasinet (+TV) omhandlende oplysningskampagnen.

I artiklen mangler der lidt om hvilken strategi man vil bruge for at udbrede kendskabet til signalflag A, derfor kommer jeg med denne kommentar.
Eske-Lund
Stamgæst

Geografisk sted: Lynæs - Nordsjælland - København

Indlægaf Eske-Lund » 19 jul 2010, 11:34

Lavede man en bluse med plakaten vist i Sportsdykkeren på ryggen og signalflag af på venstre eller højre side af brystet med silhuetter af en sort dykker og en grå dykker (i en grå nuance en anelse mindre lidt over), hvor der står Dansk Sportsdykker Forbund under, så ville man få budskabet ud til omverden. Det ville også være en friskere reklamebluse for dykkermiljøet end dem man har i DSF-butikken.
Eske-Lund
Stamgæst

Re: Kendskab til signalflag A hos bådførere og matroser.

Indlægaf Eske-Lund » 21 jul 2010, 09:27

Denne sommer har været dejlig varm og der er mange mennesker på stranden for at bade. Langs stranden har vi kunnet se mange sejl og motorbåde, og specielt motorbådene kommer tæt ind på land med meget stor fart på mellem 50 og 100 km/t. På et andet forum var der en som havde været ved Hornbæk for at bedrive lidt UV-jagt, og han skrev at sigten inde ved land var dårlig og lidt længere ude på et rev var sigten lidt bedre, men han turde ikke at dykke derude pga. den massive trafik af både. Jeg har været ude for det samme ved Hundested og Nøddebo Huse, hvor der var speedbåds og vandscooterrace meget tæt på badegæsterne. Her er der et sammenfald af interesser mellem dykkerne og badegæsterne, hvor man kan forbedre (bade)sikkerheden, derfor af almen interesse. Nu er det velkendt, at det er let, at komme i medierne om sommerne, derfor kunne man på forhånd have bestemt sig til at ville i landsdækkende TV mindst en gang om året. Havde DSF forberedt sig lidt, så kunne man komme ud til alle danskere med et budskab - her med en kampagne "signalflag A".
Eske-Lund
Stamgæst

Tilbage til Sikkerhed