alger

Diskussion omkring marinbiologi. Spørgsmål og kommentarer til Biologi Udvalget.

alger

Indlægaf Eske-Lund » 04 jun 2010, 23:39

Sidste år var jeg på Bornholm i slutning af juni, hvor øen var helt omringet af slimet og ildelugtende alger, så man ikke havde lyst til at svømme eller dykke. Ude i Kattegat synes jeg også at sigten er meget dårlig p.g.a. alger, derfor mener jeg at DSF bør udforme en politik som signaler, at vi vil have rent vand, og at forureningskilderne må fjernes.

:arrow: http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/algekort.htm

Det fremgår tydeligt at der er størst algevækst langs kysten, derfor må forureningskilden komme fra land. Landbruget køber og spreder nitrat på jorden og den nitrat som ikke optages af planterne på marken udledes til sø, fjord og hav, hvor algerne nyder godt af gødningen. Det må være muligt at lave en beregningsmodel som viser hvor meget af den solgte gødning i DK der bindes i planterne og hvor meget der udvaskes til den omgivende natur. Derved kan man påvise omfanget af den uhensigtsmæssige adfærd og få den ændret. Der kan også argumenteres for at landbruget skal omfattes af reglerne for industrispildevand. Dette arbejde vil være oplagt for biologi(og miljø)udvalget.

Mvh. Eske-Lund
Eske-Lund
Stamgæst

Geografisk sted: Lynæs - Nordsjælland - København

alger

Indlægaf Eske-Lund » 07 jun 2010, 09:24

Vi er i vandet og ser forandringerne og med den viden har dykkere et specielt ansvar for vandmiljøet.

:arrow: http://www.dn.dk/Default.aspx?ID=21661
Eske-Lund
Stamgæst

Re: alger

Indlægaf Arnvig » 08 jun 2010, 09:32

Eske-Lund skrev:Sidste år var jeg på Bornholm i slutning af juni, hvor øen var helt omringet af slimet og ildelugtende alger, så man ikke havde lyst til at svømme eller dykke. Ude i Kattegat synes jeg også at sigten er meget dårlig p.g.a. alger, derfor mener jeg at DSF bør udforme en politik som signaler, at vi vil have rent vand, og at forureningskilderne må fjernes.

:arrow: http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/algekort.htm

Det fremgår tydeligt at der er størst algevækst langs kysten, derfor må forureningskilden komme fra land. Landbruget køber og spreder nitrat på jorden og den nitrat som ikke optages af planterne på marken udledes til sø, fjord og hav, hvor algerne nyder godt af gødningen. Det må være muligt at lave en beregningsmodel som viser hvor meget af den solgte gødning i DK der bindes i planterne og hvor meget der udvaskes til den omgivende natur. Derved kan man påvise omfanget af den uhensigtsmæssige adfærd og få den ændret. Der kan også argumenteres for at landbruget skal omfattes af reglerne for industrispildevand. Dette arbejde vil være oplagt for biologi(og miljø)udvalget.

Mvh. Eske-Lund

Der er vist generel enighed om at udvaskning af næringsstoffer fra landbruget er en væsentlig kilde til opblomstring af alger i vort nære havmiljø og
der er nok ingen der vil argumentere imod det fornuftige i at have et sundt havmiljø, men p.t er det ikke DSF's opgave at arbejde for et bedre havmiljø.

Repræsentantskabet bestemmer, så hvis klubberne er enige om at vi skal prioritere havmiljø, så vil DSF arbejde på det.
Søren Arnvig, Roskilde Frømandsklub
Never let your sense of morals prevent you from doing what is right - I. Asimov
Brugeravatar
Arnvig
Instruktør

Geografisk sted: Roskilde

Re: alger

Indlægaf Eske-Lund » 23 jul 2010, 05:41

I forhold til alger i Østersøen, så er der måske en mulighed for at få indflydelse på fremtidens forureningsgrad gennem dette projekt. Dykkerindustrien og dykkerrelateret interesseorganisationer omkring Østersøen bør have en finger med i spillet.

:arrow: http://www.dmu.dk/nyheder/artikel/dmu_c ... stersoeen/
Eske-Lund
Stamgæst

Tilbage til Biologi og Miljø